Olifanten, vissen en massage

18 december 2019 - Chiang Mai, Thailand

We zijn nog steeds in Chiangmai! Wat een ontzettend leuke stad. Zoveel leuker als Bangkok. Onze laatste dag hier is aangebroken. Morgen vliegen we naar het zuiden, naar Surat Thani, vanwaar we naar het Khao Sok National Park gaan.

We hebben de afgelopen dagen Chiangmai goed leren kennen (voor zover dat natuurlijk kan in zo’n korte tijd). Het oude centrum is zo ontzettend gezellig. Je kunt er (sorry) heerlijk eten, er is live muziek en overal zijn leuke winkeltjes en marktjes. Het verkeer is een chaos op het eerste gezicht, maar er is geen ergernis of stress, zoals wij dat kennen. Alles gaat op t gemak. Als je door kunt rijden rij je door en als dat niet kan, dan laat je andere auto’s of brommers ook invoegen. Echt heel relaxed dus eigenlijk.

Overal zijn tempels, de een nog schitterender en prachtiger dan de ander. Toen ik samen met Jacco in Doi Suthep was, vroeg ik hem wat hij als nuchtere Zeeuw er nu eigenlijk van vindt: ‘pracht en praal in een grote poppenkast’, zei hij 😂. Tja, daar heeft hij ook wel een beetje gelijk in. Alles glimt en schittert. Zie hier trouwens de video over het scooteren.

Eergisteren stond een van de hoogtepunten van onze reis op het programma: een bezoek aan Elephant Jungle Sanctuary. We moesten 2 uur (!) op bankjes in de laadbak van een Nissan Patrol doorbrengen, over verschillende wegen. Wel met heel leuk gezelschap: Ash, Thomas en Sarah uit Montana. Wat een leuke mensen! De reis ging snel doordat we zo gezellig met elkaar hebben gekletst. Maar voor diegenen (me) die af en toe reisziek zijn...: in het begin ging het nog, daarna steil naar boven in haarspeldbochten en het werd nog erger: stapvoets over de onverharde weg hobbelend en schommelend verder de jungle in. Man man wat was ik ziek 🤢. Gelukkig was de achterklep van de Nissan vlakbij, dus als ik moest, hoefde  ik alleen mijn hoofd maar buiten de auto te steken 😁. Tip van de dag: neem een primatour voordat je in de laadbak van een pickup truck de jungle in gaat!

Aangekomen op het park kregen we een een hemd aan over onze kleding. De dieren zijn namelijk pas aan het einde van de dag schoon 😉. Daarna werd ons uitgelegd dat we ze niet mochten aanraken aan de poten en buik. En dat we niet achter ze moeten gaan staan. Als ze namelijk een drolletje 😱 doen of windje laten, zit je helemaal onder en, ze zien slecht, dus stappen gemakkelijk op je.

Genoeg gekletst, we gaan drie families bezoeken. Wat een prachtige beesten. Ze zijn rustig en vriendelijk en staan lekker te eten. We mochten ze banaantjes voeren. Je kon ze aanraken en aaien. Wat hebben ze een dikke huid, maar ze voelen alles. Achter de oren was de huid het zachtst.

Gio was onder de indruk en was niet bij de olifanten weg te slaan. Hij bleef maar banaantjes voeren. Lasha was iets voorzichtiger maar kwam ook lekker los. Zelfs Jacco stond met ze te kroelen.

Bij de volgende familie stond een zwangere dame, bijzonder om te zien en te horen dat olifanten ongeveer twee jaar zwanger zijn...

De derde familie had twee kleinere olifanten, waarvan er een nog bij de moeder dronk. Schattig om te zien en ook hen hebben we uitgebreid bekeken en geaaid.

Tijd voor lunch (en nee, ik zeg niets meer over hoe lekker het was 😅). Daarna hebben we van boombast, rijst, bananen en nog wat andere kruiden ’medicine balls’ gemaakt. Een soort vitaminen en mineralen pillen voor een olifant. Daarna moesten we onze zwemkleding aan doen en hebben we de ballen aan de olifanten gevoerd. Niet via de slurf, maar recht in hun mond.

Tijd voor een modderbad! De olifanten doen dit elke dag, dus zodra de ballen binnen waren, liepen ze naar de ‘spa’ waar wij ze mochten insmeren met modder. Ze vonden het heerlijk. Bij elke olifant is constant een mahout (verzorger) aanwezig. Ze dragen geen stokken of pikhaken, ze lokken ze met voer en vertelden ons dat wanneer de olifanten geen zin hadden, wij eigenlijk gewoon pech hebben 😃. De olifanten bepalen eigenlijk hoe de dag verloopt.

Na het modder smeren (niet alleen op de olifanten natuurlijk), liepen we met ze naar de rivier. Daar hebben we ze met bakjes afgespoeld, en ook onszelf.... Wat een waterballet! Heerlijk!
Eén olifant was het beu en had er genoeg van. We moesten snel aan de kant springen, want hij ging alvast terug naar de weide. De mahout erachteraan (hoezo olifant bepaalt) en ja, wat kun je doen? Olifants wil is wet!

Nadat alle olifanten weer op hun plek in de ‘weide’ stonden, hebben we nog even met een van de begeleiders gesproken. De Sanctuary bestaat uit 11 parken, die allemaal rond Chiangmai liggen. Elke dag werkt hij op een ander park als begeleider. De mahouts blijven altijd bij de olifant en op het park. Ze verzorgen ook oude en zieke dieren. De olifanten zijn zo tam omdat ze gered zijn uit entertainment (kunstjes doen voor toeristen en lastdier zijn) en logging (boomstammen slepen). Sommigen hadden grote littekens. Hier proberen ze de olifanten een zo goed mogelijk leven te geven, zonder dwang en misbruik, maar met liefde, goede voeding en aandacht.
Jullie denken vast: mooi verkooppraatje, maar ik kan je verzekeren dat dat het niet was 😍.
Check hier de video over ons bezoek aan de olifanten, of ga in het menu naar Video’s.

Het was, in tegenstelling tot de heenreis, stiller in de Nissan Patrol op de terugweg. Later kwamen er weer wat verhalen los. We namen afscheid van onze ‘laadbakgenoten‘ Thomas, Ash en Sarah.

Wat een ervaring. Ik kan het niet anders dan aanbevelen als je hier bent.

Gisteren hebben Jacco en Lasha gevist in een visvijver in het zuiden van Chiangmai en hebben Gio en ik een massagesalon bezocht. Zie foto’s! ‘s Avonds hebben we weer heerlijk gegeten in de stad en hebben we bij de oostelijke poort van de oude stad een muziekoptreden gezien van de Chiangmai didgeridoo band. Was super!

Vandaag zijn Jacco en Lasha naar de massagesalon. Gio en ik zijn lekker in het hotel. We gaan zo naar het zwembad. Nog even een dagje relaxen dus. Ook hebben we onze was laten doen, zodat we met schone kleren richting het zuiden kunnen reizen. Het weer is hier trouwens super. Echt zomerweer.

Wij genieten hier nog even en kijken uit naar ons bezoek aan Khao Sok NP. Tot de volgende keer!

1. Annelies:
    Wauw wauw wauw😍
  2. Sarina:
    18 december 2019
    buutengewoon, wat een belevenis!! heel erg mooi daar en gaaf! M'n zus en dr gezin volgen ook jullie blog, want ze vertrekken zaterdag naar Thailand:)
  3. Marieke P:
    18 december 2019
    Wow wat een belevenis. Super gaaf!
  4. Casper, Jozina en kids:
    20 december 2019