Scooteren op Ko Samui

29 december 2019 - Ko Samui, Thailand

We zijn vrijdagavond aangekomen op Ko Samui. Lasha was vrijdagochtend niet lekker en daarom besloten we wat later te vertrekken dan 08:30 uur. Samen met andere gasten deelden we een taxi naar Krabi om 11:00 uur. We werden afgezet bij een busstation waar heel veel andere backpackers waren en eigenlijk geen locals. Lasha voelde zich gelukkig al een stuk beter na een ontbijt met toast en een opkikker van Maggi (tip, heb ik altijd in de EHBO-kit zitten, samen met ORS). Hij heeft lekker geslapen in de comfortabele bus. We hadden rond 16:30 uur de boot naar Ko Samui en 2 uur later bereikten we de haven van Na Thon. Even een backpackersdiner gegeten (paar heerlijke tosti’s van 7 Eleven) en verder met de Grab taxi. Rond 19:00 uur waren we bij ons verblijf Samui Haus. Het was natuurlijk al donker helaas, dus we konden niet goed zien waar we waren beland, maar we zaten aan het strand en hadden 4 bedden. Wij waren tevreden. De volgende ochtend zagen we dat het resort wel een ieniemienieopknappertje kon gebruiken. Alles is óf teakhout, of donker geschilderd en het is allemaal oud... dat zag er real life toch wat anders uit dan op de foto’s op booking.com.

Maar hee, niet getreurd, want wij gaan vandaag scooteren! Toen we naar de scooterverhuur liepen werden we aangesproken door een Thai die vroeg waar we heen gingen. We vertelden dat we graag wilden scooteren. Hij vertelde dat alles al helemaal vol zat (🤨) bij de scooterverhuur waar wij naartoe gingen. Hij ging even voor ons bellen. Nee, helaas het was vol. Nou, dag dan! 🖐. En weg was hij. 🤪

We besloten toch zelf even poolshoogte te gaan nemen. Het was ongeveer 1 km lopen en we waren denk ik net op de helft en wie hebben we daar? Onze Thai! Hij had verderop twee scooters voor ons geregeld voor 250 Bath per stuk voor een dag (€ 7,50 per stuk). Is geen geld toch? Nee inderdaad niet. Jacco bij hem achterop om alvast even alles in orde te maken. Formuliertje getekend, nee joh, borg was niet nodig. Hup, wij op de scooter! Leuk!

Oh jee, 10 km later ging het motorlampje bij Jacco branden. Motor raakte erg warm.... even bij een ‘garage’ water bij laten vullen en we konden weer! De jongens vonden het helemaal geweldig en wilden natuurlijk ook een rondje. Op een verlaten parkeerplek bij het strand hebben ze allebei een paar rondjes gereden. Knap hoor. Wij stonden wel met onze knieën te knikken, maar hee, soms moet je je pubers ook een beetje loslaten. Toch?

Op de terugweg mochten ze op een verlaten landweggetje nog even rijden. Wij stonden met onze helmen op, op de uitkijk. Na twee keer heen en weer komen ze de derde keer niet terug.....😱. Ik ben terug gelopen en trof Lasha aan, hij zat helemaal onder de planten en onder onkruidzaad. Was de scooter tijdens stilstaan omgevallen. En Lasha probeerde ‘m te houden, maar hij vloog er zo achteraan een greppel in. Het zijn 125cc scooters met zware motoren er in, dus niet zulke als bij ons (50cc). Gelukkig was er geen schade en hebben we de planten uit de berm van onder de scooter kunnen weghalen. Sufkees.

Jacco had het niet meer, want wat bleek: ze hadden aan elkaar lopen trekken en duwen (wie ze kent weet wat ik bedoel), want Lasha wilde terug op de scooter van Gio en Gio wilde dat niet. Het was dus eigenlijk een heel stom ongelukje, wat ons veel geld had kunnen kosten als de scooter op de weg was gevallen in plaats van in de berm. Grrr.... ze overzien hun daden nog niet echt dus. Gelukkig liep het met een sisser af, maar het bewijst maar weer dat ze het verkeer en alles wat daarbij komt kijken, nog niet heel serieus nemen.

Terug gekomen zijn de mannen lekker het zwembad ingedoken en daarna hebben ze op het strand bij een restaurantje gegeten. Ik was zelf even niet zo lekker, dus ik kreeg ‘s avonds een heerlijke take away uit het restaurant. Dat kan hier trouwens ook overal.

Vanmiddag gaan we met de boot terug naar het vasteland en met de bus terug naar Surat Thani, om vanavond met de nachttrein terug naar Bangkok te reizen. Dan blijven we daar nog een nachtje en dan vliegen we weer terug naar Nederland.

Nu de terugreis in zicht is, hebben we veel zin om weer naar huis te gaan. We zijn nog nooit zo lang op vakantie geweest! ⛴🚞

1. Sabine Flipsen:
    29 december 2019
    Whaha wat een verhaal van de jongens op de scooters 🛵
    Veel plezier nog láátste daagjes. Xx
  2. Hendrikje:
    29 december 2019
    Oh jee wat een stunt piloten die jongens🤪.
    Goede reis naar huis💋
  3. Sarina:
    29 december 2019
    Leuke blogs Loor, goede reis terug allemaal😃
  4. Marieke:
    30 december 2019
    Wat een ervaringen weer, leuk om te lezen Loor. Ik wens jullie een goede terugreis.
  5. Ina:
    30 december 2019
    Weer met plezier gelezen en gekeken! Goede thuisreis!
  6. Joyce:
    30 december 2019
    Alvast een hele goede reis terug en wat een mooi verslag om thuis nog eens heerlijk na te lezen.