Co van Kessel en treinreis naar Ayutthaya

10 december 2019 - Bangkok, Thailand

Nadat we gisteravond nog bij twee  (sorry, pubers he) eettentjes hebben gegeten, zijn we er vroeg in gegaan. Vooral Gio was hartstikke moe en omdat we vandaag om 05:30 wakker moesten worden, vonden we 21:30 een mooie tijd. En ja, dan kickt de jetlag er toch nog even in. We hebben er eigenlijk nog geen last van gehad. Jacco en ik konden niet slapen. Ik heb het nog 01:30 uur zien worden. Ik was er echt helemaal klaar mee. Uiteindelijk toch nog wat kunnen slapen.

Om 05:30 uur ging de wekker. Gelukkig hadden we alles al ingepakt de vorige avond. Jacco en ik zijn naar de dichtstbijzijnde 7 eleven gelopen (24/7 open) en hebben het backpackontbijt besteld: tosti’s! Ze warmen ze daar voor je op en dan kun je ze gelijk opeten. Heerlijk! Yoghurt erbij en ontbijt gefixt.

Op naar Co van Kessel! Co van Kessel organiseert fietstochten door Bangkok, maar ook door de suburbs (die hartstikke groen zijn). Fietsen door Chinatown, met de longtailboot de Chao Phraya op en daarna heerlijk fietsen in de groene suburbs. Om daar vervolgens heerlijk te eten, met de boot weer terug en daarna terug te fietsen naar het kantoor van Co van Kessel.

Eenmaal daar om 06:30 werden we lid van het paarse team en kregen we onze fietsen toegewezen. Onze begeleiders Ming en Flouk fietsten voor en achter, zodat we niemand kwijt zouden raken. We fietsten door de kleinste steegjes en roken alle geuren van Bangkok. De markt in Chinatown was net open en het was ontzettend druk. Ze verkopen er alles wat je maar bedenken kunt en ook zagen we verschillende oudijzerhandelaren, waar gigantische schroothopen met auto-onderdelen voorbij kwamen.
Iedereen gaat vroeg naar de markt omdat de prijzen dan laag zijn en er overal koopjes zijn. We zijn zelfs nog door een overdekte markt gefietst. Ook bezochten we een kleine Chinese tempel. We stopten voor koffie en Thaise thee bij een tentje in Chinatown. Als ‘koekje d’r bij’ kregen we een soort oliebol van sojabonen. Echt superlekker. We vervolgden onze weg en kwamen aan bij de rivier (Chao Prahya). Daar werden de fietsen in de longtailboot gezet en voeren we diep de suburbs in via allerlei kanalen en zijtakken. Súperleuk! We hebben zelfs varanen gezien die langs het water in het zonnetje lagen.

De fietsen werden weer van de boot afgeladen en we konden verder. Wat een verademing met de stad! De lucht was er fris en  er werden bananen en papaja’s verbouwd. Soms gingen we over een pad van 60 cm breed met aan iedere kant een kanaal. Een van de mensen die achter ons fietste, lukte het net allemaal wat minder. Ze fietste van het pad af en kwam in het water terecht. We moesten even wachten, maar uiteindelijk sloot ook zij en haar man weer bij de groep aan.

We gingen eten! The best time of the day! De jongens bleven maar scheppen en uiteindelijk zaten ze vol. Op de terugweg in de boot moesten onze tourguides natuurlijk foto’s nemen van de mannen. Zo vaak zien ze in Thailand geen twee dezelfde blonde koppen en dan ook nog zo lang! Ze worden overal nagekeken. Ook gisteren in het restaurant wilde de eigenaresse met ze op de foto. Leuk hoor! De jongens vinden het vooral een beetje overdreven allemaal 😉.

Nadat we afscheid van onze tourguides hadden genomen, gingen we naar het treinstation. Dat was ongeveer 10 min lopen. Best een eind, vooral als het 25C is en zon lekker op je bolletje brandt. Ook moesten we één van de grootste kruispunten van Bangkok oversteken. Dat was een echte challenge! Uiteindelijk viel het mee en hoefden we niet te lang te wachten.

Kaartjes gekocht en nu in de trein naar Ayutthaya. Voor €0,45 per persoon zitten we met z’n vieren anderhalf uur in de trein. Poehee! Warm! Gelukkig hebben we arko (alle ramen kunnen open). Gio vindt het vooral oncomfortabel en snapt niet zo heel goed waarom wij dit wilden. Lasha slaapt (die slaapt overal!).

We zijn benieuwd naar Ayutthaya. Een update volgt daar!

Check ook de foto’s en de eerste vlog!

Tot de volgende update!

1. Ina:
    10 december 2019
    Wat leuk om jullie op deze manier te volgen!
    Geniet van jullie reis!
  2. Marcel vd D:
    10 december 2019
    Leuk verhaal! Succes met de reis!
  3. Marieke P:
    10 december 2019
    Wow wat belevenissen. En mango’s!!! Net zo lekker als toen?? Geniet van jullie avontuur xxx
  4. Loor:
    11 december 2019
    Mango’s.....idd, net zo lekker!
    Ik kreeg het kippenvel op mijn armen van al die lekkere geuren. Wat eten betreft overtreft Thailand echt al mijn verwachtingen. Alles, maar dan ook echt alles is zooo lekker! Ik hoef nog even geen boterham met kaas ☺️!
  5. Annelies:
    11 december 2019
    Wat geweldig zeg. Jullie hebben een fantastische start van de reis zo te lezen!
  6. Loor:
    Dat kun je wel zeggen Annelies! Het is echt super hier. En dat eten: mmmmmmm
    Álles is zo lekker allemaal!
  7. Joyce:
    11 december 2019
    Hey! Hier een wat verlate reactie van mij. Ik kreeg de blogs nog niet helemaal goed binnen maar ben inmiddels goed aangemeld zodat ik jullie verhalen kan volgen. Wat hebben jullie al veel gezien, gedaan en geproefd. Veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verhaal
  8. Chau:
    11 december 2019
    Leuk Liselore om zo mee te lezen met jullie avonturen! Heb nu ook helemaal zin om naar Thailand te gaan en lekker thais te eten ;). Veel plezier nog!
  9. Loor:
    15 december 2019
    Het is echt allemaal zo súperlekker hier! Zeker een aanrader 😉
  10. Marieke H.:
    13 december 2019
    Wat een heerlijkheid! Geniet ervan, mooie verhalen!