Reis naar Bangkok en eerste indrukken

9 december 2019 - Bangkok, Thailand

Eindelijk is het dan zover! We gaan naar Thailand!

In december 2018 ontstonden de eerste ideeen, die in de loop van 2019 steeds concreter werden. In maart hebben we onze tickets geboekt. Nog 9 maanden tijd voor voorpret. Wat hebben we veel blogs gelezen en vlogs gekeken. Zowat de halve wereld reist af naar Thailand, dus er is genoeg te vinden op het internet. Nadat we de tickets hadden geboekt heb ik de Lonely Planet gekocht (de beste reisgids). Ook leuk om in te bladeren en dingen uit te zoeken. Want wat gaan we nu precies doen in bijvoorbeeld Bangkok? En hoe zeg je hallo in het Thais, of dankjewel?

Zaterdag 7 december was het dan zover. Onze Thailandreis kan beginnen! Eerst met de trein naar Schiphol. Ik had rekening gehouden met 2 vertragingen, dus er kon nogal wat mis gaan voordat we echt onze vlucht misten.

(Tip voor mensen met (halve) Georgiërs in huis: bouw deze tijdsmarge altijd in, want Georgiërs zijn altijd te laat. Iedereen die ons kent weet hoe dat gaat bij ons thuis.)

De trein waarmee ik wilde beginnen reed niet. Daar kwam ik 3 kwartier van tevoren achter. Dus, dan kunnen we, als we snel zijn, net de trein daarvoor redden. Toch? Ehm, niet dus. Helaas waren 10 minuten net te kort, dus moesten we een uurtje wachten. De trein daarna hebben we gelukkig ruim gehaald. We hebben zelfs nog geknuffeld op het station met mijn ouders (zij brachten ons). We moesten een paar keer overstappen, zo konden we ook even wennen aan de tassen (2 grote backpacks en 3 kleine).

Op Schiphol verliep alles voorspoedig. Geen vertraging en een ontzettend fijne luchtvaartmaatschappij (EVA Air). Om 09:40 stegen we op. Het was een lange vlucht (11 uur) met 6 uur tijdsverschil. Een beetje gedommeld en wat geslapen (Gio helemaal niet helaas) en ineens was het 12:00 uur (Thaise tijd) en moesten we ‘nog maar’ 2,5 uur. Het schoot op!

Om 14:40 uur landden we op Bangkok Airport. Na wat geld te hebben gewisseld en een telefoonkaart te hebben gekocht, namen we een taxi naar ons hotel.

Tijdens de rit naar ons hotel zagen we met eigen ogen wat we van zoveel mensen al hadden gehoord. CHAOS, met hoofdletters. Onze kamer is prima voor 4 personen. De mannen hebben even gezwommen in het zwembad beneden en ‘s avonds hebben we op Khao San Road wat rondgekeken en wat gegeten. Zoveel mensen en zoveel lekkere eettentjes. We zagen vanalles voorbij komen, tot geroosterde schorpioen aan toe (bah!).

We waren moe, dus zijn vroeg terug naar het hotel gegaan. Vanmorgen (maandag) om 07:00 uur zijn we opgestaan en met de boot over de rivier Chao Praya gevaren. Toen we naar de pier liepen, snapten we waarom de meeste Thai hier mondkapjes dragen. Het was echt heel vies. Uit het niets werden we aangesproken door een tuktuk chauffeur, die ons wel even wilde brengen voor 10 bath (30 cent). 10 minuten later arriveerden we bij zijn vrienden (we hadden het kunnen weten) die ‘heel toevallig’ toeristen rondtoerden per boot. We hebben het gedaan, na wat onderhandelen (dat is iets wat je hier echt moet kunnen) konden we voor 1200 bath (36 euro) 1 uur op de boot rondvaren en werden we afgezet bij het tempelcomplex van Wat Pho (liggende Boeddha). Yes! Of no? Haha, dat weet je hier nooit. Waarschijnlijk hebben we veel te veel betaald. Maar het was ons in ieder geval de moeite waard. Bij het tempelcomplex aangekomen was het al behoorlijk warm aan het worden.

We hebben er ongeveer 2 uurtjes rondgelopen. Wat een pracht en praal. Ook hebben we de liggende Boeddha gezien. Zelfs Jacco was ‘redelijk’ onder de indruk (dat zegt wat hè?).

In het complex zijn ook allerlei eetstalletjes. Vanalles lekkers geprobeerd: mango sticky rice, gefrituurde chicken balls, Thais gevulde omelet en kokosnoot. Heerlijk!

Terwijl ik dit schrijf is het bijna 14:00 uur en we hebben besloten de rest van de dag lekker te chillen. Er is een zwembad beneden en een rooftopbar boven, dus wij vermaken ons wel. Vanavond willen we hier in de buurt lekker gaan eten. We hebben al wat stalletjes gezien, dus dat komt best goed!

Sawatdeekaa!

1. Hendrikje:
    Wow wat gaaf.
  2. Marieke:
    9 december 2019
    Super zeg, ik ben jaloers :).
    fijn dat jullie goed zijn aangekomen (veel het mee met je oren?)
  3. Loor:
    9 december 2019
    Ja gelukkig wel! Ook voor Joyce een goede tip (verdovende oordruppels!).
  4. Sarina:
    9 december 2019
    gaaf zeg, de reis is begonnen!! super veel plezier!
  5. Marleen:
    Super! Geniet ervan!
  6. Mama:
    9 december 2019
    Geweldig dat we mee kunnen genieten. Wij genieten ook in ons “vakantiehuis”. Dikke kus
  7. Vivian:
    9 december 2019
    Nú al leuk om te lezen! Geniet ervan!