Ayutthaya

11 december 2019 - Ayutthaya, Thailand

Na een prachtige treinreis in een nog veel prachtigere trein kwamen we rond 14:30 uur aan in Ayutthaya. Op het station zagen we al allerlei chauffeurs naar ons loeren. We vallen op als buitenlanders, dus je bent zo de pineut voor een prachtig verkooppraatje. We besloten binnendoor het station naar de uitgang te gaan. Hier in Ayutthaya zien de tuktuks er weer anders uit. Ze heten ook geen tuktuk, maar songthaew. Niet uit te spreken voor een westerling overigens 😉. Een songthaew is een soort minitruck met een open en overdekte laadbak met twee bankjes aan de zijkant. Wij en ons bagage pasten er nét in. We scheurden door het centrum van Ayutthaya en moesten onszelf en onze tassen goed vasthouden. Veiligheid? Doen ze hier niet aan. Gas geven en gáán!

Aangekomen in ons pension werden we verwelkomd door ongeveer 20 katten. Die zijn hier van de eigenaresse. Jonkies en ouders, alles door elkaar. Bijzonder aan de poezen is dat sommigen half opgekrulde staarten hebben. We denken dat het te maken heeft met een kruising met de bobtailcat. Een kat met een staart als een konijn die hier in Azië veel voorkomt. De bastaarden nemen dan het staartje (half) over.

In het restaurantgedeelte stikte het van de muggen, dus we hebben ons goed ingespoten met Thais muggenspul. De muggen prikten er dwars doorheen. Het is vervelend, maar iets wat je maar gewoon moet accepteren in de tropen. Dus dat doen we dan ook maar.
We besloten ondanks de muggen toch lekker te gaan eten. De eigenaresse heeft heerlijk voor ons gekookt. Als toetje kregen we watermeloen.

Daarna op het gemak met een volle buik het bed in. Wat hebben we heerlijk geslapen. Dat was gisternacht wel anders....

Vanmorgen hebben we om 09:00 uur ontbeten en daarna fietsen gehuurd bij een stalletje een eindje verderop. Vier fietsen voor de hele dag voor 200 Bath (= € 5,95). Het waren dan ook superfietsen van Chinese kwaliteit...kraken en piepen? We hebben er hard om gelachen.

We zijn naar drie tempelcomplexen gefietst. Het was warm maar wel hartstikke leuk! En druk op straat! Je moet hier natuurlijk links rijden en dat is echt wel even wennen. Vooral als je bochten moet nemen of rotondes. Het is nét allemaal andersom. De tempelcomplexen waren indrukwekkend en mooi. Ook de jongens vonden het te gek. We hebben het bekende Boeddhahoofd in de bohdiboom gezien. Hoe het met de wortels van de boom is vergroeid en hoe het daar is gekomen, weet niemand. Bijzonder.

Tegenover het laatste tempelcomplex hebben we heerlijk gegeten. Vier hoofdgerechten, toetjes en drinken voor maar €20. Dát is nog eens leuk uit eten gaan! En zo lekker allemaal!

We zijn door de stad terug gefietst, dat was weer een hele uitdaging in het drukke verkeer. Maar, gelukt! We besloten nog lekker even te chillen en daarna rond 17:00 uur richting de nachtmarkt te gaan. Een half uurtje lopen. Als we onderweg een songthaew tegen zouden komen, dan zouden we wel instappen. Geen songthaew gezien! Lekker doorgestapt en de markt op gegaan. Je kwam echt ogen en oren te kort. Er stonden mensen muziek te maken, te koken, je kon op matjes Chinees barbecueën, er hingen kwartels aan het spit, etc. etc. Ze verkopen er alles. Van bedden tot meubilair, van suikerspinnen tot gefrituurde insecten. We hebben ons buikje weer volgegeten. Wat een paradijs voor foodies zoals wij....ik ben bang dat we hier een paar kilo zwaarder zijn geworden aan het einde van de vakantie...!

We zijn net terug in ons pension en gaan lekker slapen. Morgen willen we hier nog lekker op ‘t gemak doen, misschien nog een massage en voor de rest inpakken voor de treinreis naar Chiangmai. We gaan met de nachttrein. Ik ben benieuwd hoe dát gaat zijn.

Tot in Chiangmai!
Check ook even de nieuwe foto’s 😄

1. Sarina:
    12 december 2019
    Fantastisch Loor, wat een super ervaring! Dit gaan je nooit meer vergeten!